PÄIKESEAUTO | Kerepaneelide valmistamine TalTechis

Helina Hansar
Copy
Kerepaneeli eemaldamine vormist
Kerepaneeli eemaldamine vormist Foto: HELINA HANSAR

Nädalavahetused mööduvad solarideritel auto ehitamise ja lansseerimiseks ettevalmistamise lainel. Solaride'i 2. generatsiooni päikeseautot tutvustatakse maailmale juba 15. juunil ning aeg tiksub halastamatult.

Võrreldes eelmise generatsiooni masinaga on auto puhul nii mõndagi muutunud. Näiliselt auto kuju, aga ka näiteks tööprotsess, kuidas kerepaneele valmistakse. Kui eelmise masina kerepaneelid valmisid Magnetic MROs, siis nüüd ehitatakse neid kiht kihi haaval hoopis TalTechi garaažis.

Kerepaneelid valmivad laias laastus süsinikkiust ja vahust. Kui eelmisel aastal ehitati paneele viiekesi, siis nüüd saab kahe inimesega hakkama ning lisaks ei ole enam ajalist survet. Eelmise versiooni puhul tuli kihte väga kiiresti panna, kuna vaik kuivas ruttu ära. Nüüd kasutatakse piserdatavat liimi, mis tingib selle, et vaja on 2 korda vähem inimesi ning on rohkem aega, et süsinikkiudu sättida.

Kerepaneeli valmistamine süsinikkiust
Kerepaneeli valmistamine süsinikkiust Foto: HELINA HANSAR

Kerepaneeli kuju ja välimuse määrab kerevorm, mis luuakse iga detaili jaoks. Selleks, et paneel näeks välja võimalikult ilus ja tuleks hiljem ka vormi küljest lahti, tuleb töödelda pinda sealeri ja releaseriga lisaks tavapärasele lihvimisele. Esimene neist täidab ebaühtlused ja teine aitab paneelil vormi küljest lahti tulla.

Solaride kasutab ka aramiidi, mis on kollakat värvi kiud. See on eriline seetõttu, et on oma omaduste poolest äärmiselt tugev. Solaride mehaanika tiimijuht Peter Kipp sõnas, et sama kiudu kasutatakse ka kuulivestides. Solaride on seda kasutanud akupaki kaitsmiseks, et ratastelt üles kerkivad kivikesed midagi põhja all ära ei lõhuks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles