LOGIRAAMATU X OSA | Lähme testkilomeetreid koguma Austraalia teedele

Helina Hansar
Copy
Foto: Berta Kisand

Tere tulemast Hidden Valley Racewayle! Üle 20 tiimi on tänasest Darwini külje all asuvas motospordi kompleksis autosid tuunimas, et valmistuda kvalifikatsioonisõitudeks. Kvalifikatsioonisõitudele eelnevad staatiline ja dünaamiline kontroll, millest esimene saab alguse järgmisel esmaspäeval.

Tänases logiraamatus vaatame tagasi eelmise nädala tegevustele garaažis. Uurisime inseneridelt, kuidas auto kokkupanemine möödus ning mis saab edasi, kui auto on läbinud Austraalia sõidukite ülevaatuse punkti tehnokontrolli.

Üle-eelmise nädala reedel Austraalia tollist saabunud päikeseauto oli meie õnneks täpselt samas seisus nagu mitu kuud tagasi, kui MyDello merekonteineri uksed Tartus suleti. Tiimi peainseneri Karl August Tatuntsi (Kusti) sõnul on auto kokkupanek olnud graafikus tänu auto heale seisukorrale. “Hoidsime tiimiga hinge kinni, et auto oleks Austraaliasse jõudes samas seisus, mis Eestist lahkudes. Iga selline tagasilöök oleks maksnud meeskonnale iga vaba päeva ja öö,” rääkis Kusti.

Foto: Berta Kisand

Elektroonikatiimi insener Kristjan Ulla, kes täidab hetkel ka meediku ülesandeid, on viimase nädala jooksul hoolitsenud päikesepaneelide heaolu ja ilmajaama kinnitamise eest ning veendunud, et akupakk saaks korralikult tööle. Kristjan on päikesepaneelide osas täpselt õige inimene, kuna kuulub solari alammeeskonda ning osales tootmisprotsessis.

Foto: Berta Kisand

Ilmajaama kinnitusstruktuuri ehitamine oli Kristjani sõnul mõnus väljakutse. “Ilmajaam on oluline, kuna saame selle abil koguda palju ja täpset infot võistlusteekonna kohta. Kinnitusmasti ehitamise puhul võtsin arvesse Austraalia tugevaid tuuli ning hoolitsesin esindusliku välimuse eest,” kirjeldas Kristjan. Meie hinnangul kindlasti üks ilusamaid, mida seni näinud oleme!

Tiimi muusik ja kuldsete kätega Herbert Konnula tegeles elektritöödega. Tänu temale ja superkiirele Sander Robasele on kolmes autos olemas nüüd inverterid, millega saame laadida sülearvuteid ja muid seadmeid.

Foto: Berta Kisand

“Mõnus on autoelektroonika kallal nokitseda. See eeldab terasust ja tähelepanelikkust, kuid õnneks laabus tiimiliikmete abiga kõik muretult ning pealtnäha keerulised väljakutsed said lahenduse,” sõnas Herbert.

Tarkvaratiimis tegutsevat Artur Salumäed on viimase nädala jooksul nähtud tihti arvuti taga koodi kirjutamas. Küll programmeerib ta odomeetrit, logimissüsteeme, telemeetria ja ka regeneratiivse pidurdamise moodulit. Viimane aitab pidurdamisest energiat koguda ja seeläbi kaugemale sõita.

Foto: Berta Kisand

“Minu jaoks oli hästi põnev arendada päikeseauto andmete kaugmõõtmist ja panna see proovile Austraalia tingimustes. Üllatav oli näha, kui kaugelt saavad kaks autot omavahel suhelda. Maksimaalselt kaugust me ei suutnudki kindlaks teha,” kirjeldas Artur.

Mis saab edasi?

Austraalia meeskonnajuhi Mart Erik Kermese sõnul asub Eesti päikeseauto koondis võistlussõidukit testima avalikel teedel juba lähipäevil. “Sellel nädalal on meil plaanis testida päikeseautot Gunn Point Roadil, kus koguvad testkilomeetreid ka teised tiimid. Lisaks auto testimisele harjutame tiimiga laagri ülespanekut ning ööbimist Austraalia ekstreemsetes tingimustes,” kirjeldas Kermes, lisades, et esmalt on tiimil vaja saada Austraalia sõidukite ülevaatuse punkti tehnokontrollilt luba avalikel teedel sõita.

Foto: Berta Kisand

Täna kella poole kolme paiku see luba saadi ning kontroll kulges kiirelt ja edukalt. Juba järgmisel nädalal ootab tiimi ees auto tehniline kontroll, kus oma ala eksperdid hindavad võistlussõiduki ehituse vastavust Bridgestone World Solar Challenge’i reeglitele.

Foto: Berta Kisand

“Võistluse reegleid saab mõnes kohas mitmeti tõlgendada, seetõttu läheme kontrollile vastu põhjaliku eeltööga, võttes kaasa joonised, arvutused ning lahenduste loojad, kes oskavad kogu protsessi kohtunikele kirjeldada. Inseneerias pole üks ainuõige tee, vaid mitu. Tähtis on, et sa oskaksid seda teiste ees kaitsta ning esitaksid oma lahenduse kohta pädeva tõestuse,” rääkis Kermes.

Pärast kontrolli ootavad tiimi ees kvalifikatsioonisõidud, mis määravad maailmameistrivõistluste stardipositsiooni. Bridgestone World Solar Challenge saab alguse 22. oktoobri hommikul kell 8 Darwini aja järgi. Tiimide asukohti on võimalik jälgida võistluste kodulehelt worldsolarchallenge.org

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles